پنج شنبه ٢٩ تير ١٣٩٦ فارسي|English
 

صفحه اصلی|ايران|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
شيراز - دروازه قرآن
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   

نفوذ اسپانيا بر هنر و سير تحول هنر در فيليپين
تسلط استعماري و ديني اسپانيايي‌ها بر فيليپين در سال 1565 ميلادي تغييرات وسيعي را در جنبه‌هاي مختلف هنري فيليپين‌ايجاد كرد و هنرهاي جديدي از اسپانيا و مكزيك به فيليپين معرفي شد، اگر چه هنر فيليپيني قبل از اسپانيايي‌ها از چيني‌ها متأثر شده بود.
ارتباط با استعمار جديد اسپانيا تأثير وسيعي را بر هنرهاي بصري همچون مجسمه سازي، نقاشي ، بافندگي لباس ، مبلمان و اثاثيه منزل ، نازك كاري ، فلز كاري ، كار با قلع ، ريخته گري و هنرهاي ديگر باقي گذارد. از ميان‌ اين هنرها، تراش چوب و مجسمه‌هاي چوبي ، هنري بود كه فيليپيني‌ها از دوران گذشته تاريخي خود به يادگار داشنتد. مجسمه "انيتوس" با چهره‌اي خيالي بر اساس عقايد مذهبي بوميان‌ اين سرزمين ، جاي خود را به مجسمه‌هاي عيسي مسيح داد و مجسمه‌هاي مختلف مقدسين مسيحيت به طور وسيع در ميان تمامي ‌‌اقشار جامعه مسيحيت آن روز رونق يافت. تعدادي از‌ اين مجسمه‌ها از چوب‌هاي سخت ، برخي از عاج و تعداد ‌اندكي نيز از سنگ ساخته شدند. مجسمه‌هايي نيز به صور مختلف در داخل حباب‌هاي شيشه‌اي كوچك قرار گرفتند كه برخي از آن‌ها از جمله مجموعه مجسمه‌هاي چهار پادشاهي كه ستاره‌اي را دنبال كرده‌اند و در پايان عيسي مسيح تازه متولد شده را يافتند ازمحبوبيت و تقدس خاصي برخوردار هستند.
در نيمه دوم قرن 19 مجسمه‌هاي غير مذهبي به تدريج رونق گرفت . مجسمه هايي كه نشان دهنده زندگي مردم عادي در كوچه و بازار بود.
كنده‌كاري روي چوب به تدريج به داخل كليساها و خانه‌ها راه يافت. چهره مقدسين به صورت مجسمه در اطراف ديواره‌هاي كليسا نمايان شد كه نمونه‌اي از آن را در كليساي سان آگوستين ، در محله‌ي قديمي ‌‌"اينتراموروس" مي‌توان يافت. كم‌كم توجه به هنر كنده كاري روي چوب از مجسمه به سوي معماري روي آورد و نمونه‌هايي از معماري و كنده‌كاري روي چوب همراه با مجسمه هايي از مقدسين در كليساها جاي گرفتند و در مواردي نيز ، سنگ جايگزين چوب شد. هنر كنده كاري و در آوردن نقش روي ديوار در بسياري از نقاط فيليپين توسعه يافت.
درايلوايلو، يك تصوير خيالي از صحنه جنگ مسيحيت در آفريقا بر روي ديواري حك شده است كه هنوز موجود است. تصورات ترسيم شده‌ي‌ اين هنرمند براساس اخباري بود كه به گوش وي رسيده بود.
نقاشان فيليپيني نيز همچون هنرمندان كنده كار، تأثيرات زيادي از اسپانيايي‌ها و چيني‌ها پذيرفته بودند و نسبت به نقاشي تصاوير مذهبي اقدام كردند. هنر نقاشي نيز همچون كنده كاري به تدريج به سوي تصاوير غير مذهبي كه نشان دهنده وقايع آن زمان بود ، سوق داده شد. كشيدن تصاوير غير مذهبي از سال 1730 آغاز شده بود، اما در قرن 19 محبوبيت يافت. از نقاشي به عنوان ابزاري براي تبليغات نيز استفاده مي‌شد.
"استوان ويليانوا" در سال 1821 مأمور شد تا پيروزي اسپانيايي‌ها را بر شورش مردم‌ايلوايلو به تصوير كشد. نقاشي براي يادگاري نيز به تدريج در ميان مردم آن زمان رونق يافت.
با ‎آغاز قرن 19 و پيدايش چهره‌هاي دو رگه فيليپيني اسپانيايي ، نقاشي چهره‌هاي زيباي دو رگه‌ها به تدريج مرسوم شد. "هوان ارته پو آنوتيومالانتيك" و "هوتيشيانا آسون شون" نقاشي‌هاي زيبايي را در‌ اين دوره ارائه كردند.
تحقيقات نشان مي‌دهد كه نمونه‌هاي محدودي از نقاشي‌هاي مينياتور ، متأثر از چين در‌ اين دوره انجام شد كه در برخي از آن‌ها ، فعاليت‌هاي روزمره‌ي مردمي ‌‌نيز ديده مي‌شود. "هوزه آنارا دولوزا" مشهورترين نقاش در‌ اين دوره است.
در سال 1821 ميلادي ، نخستين آموزشگاه رسمي ‌‌هنر در فيليپين توسط "دوپيان دومينكو" تأسيس شد كه اثرات وسيعي را بر نقاشي‌هاي آن دوره گذاشت و هر روز نقاشي‌هاي جديدي ظاهر شدند و نقاشاني چون "هوان سن زو"، "پاس پاترنو"، "لورنزو كوله او"، "فيلته روهاس" و "فليكس مارتي نز" به‌ اين گونه نقاش‌ها روي آوردند. عده قليلي از‌ اين هنرمندان، امكان سفر و آموزش دراروپا را يافتند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به "اووان لونا"، "هلالكو" و "جان را" اشاره كرد.
نتايج تماس با اروپا ، به وجود آمدن تابلوهاي نقاشي با موضوع منظره ، تمثال‌هاي انساني و وقايع تاريخي بود. از جمله نقاشي لونا با نام "نبرد گلادياتورها" كه در فستيوال نقاشي مادريد در سال 1884 ميلادي برنده مدال طلا گرديد و هلاكو نيز مدال نقره دريافت كرد.
كتابي كه در سال 1593 ميلادي تحت عنوان "دكترين مسيحيت" به چاپ رسيد و حامل تصاوير مذهبيون كاتوليك بود و براي دعا در مراسم مذهبي استفاده مي‌شد، نقاشي‌هايي داشت كه توسط يك چيني گرويده به مسيحيت به نام "وان دويل" كشيده شده بود. در قرن 18 تصاويري از انسان بر روي لوح‌هاي مسي حك شد كه نشان دهنده‌ي هويت بوميان فيليپيني بود.
نقاشي‌هاي برجسته مذهبي نيز در آن زمان رونق گرفت. مهمترين نقاشان آن دوره عبارت بودند از فرانسيسكو سوازر، نيكولاس دلاكروز باگاي، گلوريانو اطلس، فلييه سه ديليا و چاپ تصاوير و نوشته‌ها به تدريج از روي سنگ‌ها بر روي لوح‌هاي مسي منتقل گرديد و‌ اين تحول باعث شد تا تصاوير واضح تر و دقيق تر ارائه شود. كاربرد‌ اين تكنيك حركت بزرگي را در چاپ روزنامه‌ها به وجود آورد ( 1878 ميلادي).
بررسي‌ اين دوره نشان مي‌دهد كه فيليپيني‌ها به‌اندازه‌ي اسپانيايي‌ها از چاپ سنگي استفاده نكرده‌اند و علاقه كمتري به آن نشان داده‌اند.
مبلمان ، صندلي و ساير وسايلي كه اسپانيايي‌ها براي تزيين كليساها ساختند و آن را به فيليپيني‌ها آموختند، به تدريج در داخل منازل و خانه‌هاي مسكوني مردم مورد استفاده قرار گرفت. از جمله‌ اين وسايل، ‌صندوق‌هاي بزرگ تزيين شده ، كمدهاي يك درب يا دو درب يا محل تعبيه شده براي‌ آينه و كمدهايي با كشوهاي مختلف براي نگاهداري اشياء كوچك بود.
در اتاق‌هاي خواب نيز ميزهاي بزرگ آرايش مزين به آئينه ديده مي‌شد. چوب لباسي‌هاي پايه دار نيز براي آويزان كردن لباس، كلاه و عصا توسط اسپانيايي‌ها معرفي شد. صندلي‌هاي ساخته شده شامل صندلي‌هاي تزئيناتي براي كشيشان و دست ياران آن‌ها و نيمكت هايي براي استفاده و استراحت ديگران ساخته شد.
در اواخر قرن 19 ، بسياري از خانه‌ها داراي مبلماني به نام "سوفا" بودند كه محل تكيه‌گاه آن به شكل پروانه تعبيه شده بود. انواع ميزها نيز از قبيل ميز جلسات، ناهار خوري و ميزهاي كوتاه براي گذاشتن ميوه ديده مي‌شد.
ساخت ميزهاي بزرگ 36 نفره ، مربوط به‌ اين دوره است. از پايه‌ها و كمدهاي چوبي نگاهداري كننده و طشت‌هاي كوچك براي شستن دست و صورت نيز استفاده مي‌شد. تزئينات روي برخي از‌ اين وسايل خانه در قرن 17 به سبك تزئينات چيني‌ها بود.
آشنايي بيشتر فيليپيني‌ها با اروپا ، باعث رونق توليد صندلي هايي به سبك صندلي لوئي پانزدهم از فرانسه و ويكتوريا از انگليس شد. كاربرد بريده استخوان براي تزئينات نخستين بار در قرن 19 در شهر بولاقان و نيووه‌آر يا بر روي ادوات چوبي شكل گرفت و تزئينات بر روي جواهرات نيز از همان تاريخ آغاز شد.‌ اين تزئينات بيشتر بر روي جواهراتي به شكل صليب و ميوه ديده مي‌شد.
بوميان قديم در فيليپين به طور معمول از گردن بند استفاده مي‌كردند. اما آنچه بعد از نفوذ اسپانيا در فيليپين مشاهده مي‌شد،‌ اين بود كه گردن بندهايي با حروف لاتين به گردن خود مي‌‌آويختند و عقيده بر‌ اين بود كه صاحب آن را از آزار و اذيت ارواح خبيثه در امان مي‌دارد و يا گردن بندهايي كه مردان عقيده داشتند هنگامي ‌‌كه بر گردن خود بياويزند زنان در مقابل آن‌ها مقاومت نمي‌كنند.
از آن جايي كه فيليپيني‌ها معمولاً با طلاي خالص كار مي‌كردند، چيني‌ها به آن‌ها كاربرد آلياژ نقره در طلا را آموختند كه عاملي در ساخت تاج‌هاي كوچك، شانه‌هاي تزئيني در مو، گردن بند، گوشواره، دستبند و انگشتري ، سنجاق تزئين شده لباس، زنجير و تزئينات روي بادبزن‌ها شد.
كلاه ويژه فيليپيني‌ها كه شبيه نيم كره بود در برخي مواقع به ويژه امور تشريفاتي با نقره تزئين مي‌شد. البته كساني كه از نظر مالي ، در مضيقه بودند از همان نمونه گردن بندهاي ساخته شده از فلزات عادي استفاده مي‌كردند كه حاوي كلمات لاتين بود و جنبه‌ي مذهبي داشت.
تزئينات طلا و نقره در عصاها نيز ديده مي‌شد. زنجير ساعت‌هاي جيبي در برخي مواقع تزئين شده بود. پايه‌هاي شمع ، جار آويخته از سقف ، برخي سيني ها، شطرنج و قاشق و چنگال نيز تزئين مي‌شدند.
از ريخته گري در ساخت زنگ كليساها استفاده مي‌شد. زنگ‌هاي بزرگ ، متوسط و كوچك به طور منظم روي دايره‌اي تعبيه شده بودند و با گرداندن دايره حول محور خود به صدا در مي‌آمدند.
از هنر ريخته گري در ساخت مجسمه‌هاي بزرگ نيز استفاه مي‌شد كه نمونه هايي از‌ اين گونه مجسمه‌ها هنوز هم موجود است. از‌ اين هنر بر روي ساخت در و پنجره‌هاي مختلف از جمله در و پنجره‌هاي كليساها نيز استفاده شده است كه هم اكنون نمونه‌هاي آن در كليساهاي واقع در محله تاريخي‌ اينتراموروس (مانيل قديم) به چشم مي‌خورد.
در مدت سيصد سال استعمار اسپانيا، تغييرات وسيعي در دوخت و دوز لباس‌ها حاصل گرديده است. اگر چه هنر بافندگي در فيليپين به هزاران سال قبل مي‌رسد و گل دوزي نيز معمول بوده است. از الياف كنف و گياهاني چون "هوسي" و از ابريشم براي بافت پارچه‌ها استفاده مي‌كردند. از جمله پارچه‌هاي معروف آن زمان، پارچه‌اي به نام "پي ينا" از برگ درخت آناناس بود.
در قرن 19 ميلادي صادرات پارچه‌هاي گلدوزي شده از قبيل پرده ، روميزي ، دستمال و ... به اروپا و آمريكا، آغاز شد. در برخي از‌ اين گل دوزي‌ها از الياف طلا و نقره و گوش ماهي براي تزئين استفاه شده است. هنر گل دوزي امروزه در‌ اين كشور ادامه دارد و علاوه بر آن با عمومي ‌شدن كاغذ و توليد كاغذهاي متنوع رنگي، انواع گل‌هاي تزئيني در‌ اين كشور ساخته مي‌شود كه در جشن‌هاي دوره‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی (ره)

تارنمای رسمی دفتر مقام معظم رهبری

ریاست جمهوری اسلامی ایران

تارنمای رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران- مانیل

سیری در ایران

خبرگزاری بین المللی قرآن

ايرانیان خارج از کشور

انتشارات بين المللی الهدی

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

بنیاد اندیشه اسلامی

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

خبرگزاری تقریب

بنیاد سعدی

شبکه مجازی آستان

Philippines Department of Tourism

Philippine eLib
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 2592
بازدید امروز : 318
بازدید این صفحه : 1297263
بازدیدکنندگان آنلاين : 6
زمان بازدید : 2.0469

صفحه اصلی|ايران|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت